ZITCOMFORT EN BEENRUIMTE VOOR LANGE BESTUURDERS
- DE EXCENTRISCHE NAAF - UITLEG
- STUURWIELEN MET EXCENTRISCHE NAAF
- STUURWIELEN MET EXCENTRISCHE BEVESTIGING
- STUURWIELEN MET AFGEPLATTE ONDERKANT
- VOORBEELDEN VAN STUURWIELEN MET AFGEPLATTE ONDERKANT
Speciaal voor lange/grote bestuurders, die niet comfortabel in hun klassieker kunnen zitten heeft EZ Power Steering de volgende oplossingen. Wij kunnen u voor vele automodellen excentrische naven Deze oplossingen bieden bestuurders, die niet kunnen rijden met een groot, origineel stuurwiel, de mogelijkheid, een aangename zitpositie te vinden tijdens het rijden. |
Deze liefhebbers zullen tevens in hun bolide het excellente zicht op hun dashboard en het eenvoudigere in- en uitstappen waarderen. Dit alles kunt u bereiken, zonder een extreem klein en te modern stuurwiel, welk totaal niet bij uw auto past, te moeten inbouwen. Een sportstuur, welk ook bij de wedstrijd rechters niet in goede aarde zou vallen. |
De excentrische naaf - voor meer zitcomfort en beenruimte |
Excentrische naven Een excentrische naaf tilt het stuurwiel op t.o.v. het hart van de stuuras. Dit levert u twee voordelen op: Wat velen niet weten is, dat auto’s zoals de Porsche 911 Carrera en de Ferrari 328 al af fabriek werden geleverd met een stuurwiel met excentrische naaf. Vaak ziet EZ Power Steering dat deze automobielen achteraf uitgerust worden met een kleiner stuurwiel zonder excentrische naaf. Dit geeft t.o.v. het grotere originele stuur echter géén extra beenruimte terwijl de bovenrand van het stuur juist het zicht op de tellers beperkt. Dit omdat het zónder excentrische naaf wordt gemonteerd. |
|
|
Ter verduidelijking: een origineel Porsche stuur met excentrische naaf heeft een diameter van 38cm. Daarbij komt, dat de bovenrand van het stuur lager komt te staan (1cm minder diameter én 1cm lagere stand wegens het ontbreken van de excentrische naaf geeft (een) volle 2cm minder zicht op de tellers...) . |
Porsche
Origineel excentrisch stuurwiel van Porsche, 38cm diameter | Vervangend stuurwiel van 36cm zonder excentrische naaf... 2cm minder zicht op de tellers | Vervangend stuurwiel van 36cm diameter met excentrische naaf... beter zicht op de tellers en meer beenruimte omdat de naaf het stuurwiel optilt |
Ferrari
Origineel Ferrari stuurwiel, 38cm diameter
|
Vervangend stuurwiel van 35cm zonder excentrische naaf... ook hier minder zicht op de tellers |
Vervangend stuurwiel van 35cm diameter met excentrische naaf... beter zicht op de tellers en meer beenruimte omdat de naaf het stuurwiel optilt |
Stuurwielen met excentrische bevestiging In sommige gevallen is het technisch of esthetisch gewoon onmogelijk, om met een aparte excentrische naaf tot een bevredigend eindresultat te komen. Als alternatief produceert EZ Power Steering stuurwielen met een excentrische bevestiging, die hetzelfde effect heeft. |
De layout van deze stuurwielen is minimaal aangepast, om het effect van de excentische bevestiging te camoufleren. In het geval van de Corvette C1 van onderstaande schets is de onderste, verticale spaak minitueus korter dan de twee horizontale spaken. |
Dit valt wederom niet op, omdat de gaten in deze spaak een iets kleinere diameter hebben dan die in de horizontale spaken. |
Corvette origineel stuurwiel met 43cm diameter | Vervangend stuurwiel van EZ Power Steering voor de Corvette met 38cm diameter | Vervangend stuurwiel van EZ Power Steering met 38cm diameter en excentrische bevestiging, die het stuurwiel verhoogt. Hierdoor een beter zicht op de tellers en bijna 4cm meer beenruimte dan bij het origineel |
Stuurwielen met een afgeplatte onderkant |
Voor extreem lange/grote bestuurders, die hun hart hebben verloren aan een klassieker met zeer beperkte ruimte (b.v. Jaguar XL 120) ontwikkelde EZ Power Steering klassieke stuurwielen met een afgeplatte onderkant. Deze vaak in moderne auto's, zoals Audi, terug te vinden stuurwielen waren eigenlijk al een innovatie in de 50er jaren. |
In de Le Mans race-wagens van toen was voor de bestuurders een groot stuurwiel noodzakelijk voor de hefboomwerking op diens zware en directe besturing. Ook moesten de coureurs in staat zijn, na de toenmalige 'rennende start' snel in de auto te kunnen springen.
|
Dit type stuurwielen vereenvoudigt het in- en uitstappen uit een auto enorm. Uiteraard bereikt de ronde bovenkant van het stuur de benen van de bestuurder tijdens het compleet ronddraaien, maar meestal bevind zich het stuur in de rechtuit positie waarbij het maximale ruimte in een krappe cockpit biedt. We hebben enkele lange klanten, die dankzij dit speciale stuur een klassieker konden kopen, die zij anders nooit hadden kunnen rijden! |
Het is moeilijk voor te stellen, maar Enrico Nardi plaatste al in 1955 een stuurwiel met een afgeplatte onderkant in zijn Le Mans “Bisiluro” bolide! |
1950er racewagen |
Jaguar XK origineel stuurwiel met 43cm diameter | Vervangend stuurwiel van EZ Power Steering met 38cm diameter voor de Jaguar XK |
Het vervangende stuurwiel van EZ Power Steering met 38cm diameter en afgeplatte onderkant (historisch korrekt) resulteert in bijna 7cm meer beenruimte t.o.v. het origineel |
Aston Martin
Beenruimte in de Aston Martin met origineel stuurwiel van 16inch diameter |
Beenruimte in de Aston Martin met vervangend EZ stuurwiel van 15inch diameter |
Beenruimte in the Aston Martin met EZ 'Le Mans Style' stuurwiel van 15inch diameter en afgeplatte onderkant (period correct) |
Jaguar XK
Beenruimte in de Jaguar XK met origineel stuurwiel van 17inch diameter |
Beenruimte in de Jaguar XK met EZ vervangend stuurwiel van 15inch diameter |
Beenruimte in de Jaguar XK met EZ 'Le Mans Style' stuurwiel van 15inch diameter en afgeplatte onderkant (period correct) |