choose country:

MOTO-LITA STUURWIELEN

 

 

moto-lita logo

 

Eind jaren 50 ontwierp en produceerde Simon Green het eerste Moto-Lita stuurwiel voor Arthur Moss, vader van Stirling Moss. Sindsdien is de naam Moto-Lita een synoniem geworden voor kwalitatief hoogwaardige Brits vakmanschap.   Vanaf een bescheiden aanvang, stuurwielen te ontwikkelen voor one-off racewagens, verbrede Moto-Lita zijn aanbod richting de meest gerespecteerde en bewonderde klassiekers van Britse bodem en vanuit de hele wereld.    Van AC Cobra, over Bentley, Jaguar en Jensen naar Mercedes, Porsche, Rolls Royce en TVR: Mota-Lita vervaardigde stuurwielen voor bijna elke auto, die je maar kan bedenken.

 

Aston Martin Moto-Lita stuur        Sir Stirling Moss

Moto-Lita stuurwiel in een Aston-Martin           Een persoonlijke dank van Sir Stirling Moss

 

 

De werkplaats is vol actie, maar niet ongeremd, maar gecontroleerd en gestaag, geboren uit jaren van weloverwogen precisiewerk. 

Wie het atelier binnenstapt waant zich terugverzet in een tijd, in die kwaliteit zwaarder woog dan vooruitgang en profijt. Het gesnor van de draaibank en het ritmische slagen van de pers verschaft een soundtrack voor het eveneens ritmische werk van onze vakmensen, die een ieder deel uitmaken van de vervaardiging van een Moto-Lita stuurwiel, een getuigenis voor handvervaardigde Britse technologie.

 

In elk productiestadium, van het snijden van de body tot polijstwerk, modelleren en toevoegen van houten omlijstingen, tot snijden van naaien van lederen randen, deze stuurwielen zijn handgemaakt door ervaren vakmensen. Wat zij ook maken, zij houden het, zij modelleren het, zij inspecteren het. Hun instinct zegt hen wanneer iets goed is. Robots en computers kunnen dat niet en dat is de reden dat we er geen in dienst hebben.  

Welke rol zij ook hebben, ieder van onze ambachtslieden bereidt het stuurwiel voor voor de volgende, ieder respecteert het werk van de andere en het geheel bouwt op het produceren van een stuurwiel, welk mensen zullen koesteren. Dat soort van een stuurwiel, welk je wilt strelen…

 

Veel mensen kunnen zich niet inleven in de wens, een stuurwiel te strelen; de wens met de vinger over het zijdeachtig gladde oppervlak van een diep gelakt houten frame te strijken; de wens, de koele soliditeit van een gepolijste legering van een spaak te voelen.

Maar u begrijpt. U weet, dat wanneer u een nieuw Moto-Lita stuur in u handen houdt, u hetzelfde sterke gevoel hiervoor hebt als de mensen, die het voor u vervaardigd hebben. U voelt zich verbonden met ieder van deze mensen, die hun deel hadden aan de productie – in elk stuurwiel, welk zij maken, zit een beetje een deel van deze mensen en zij willen, dat u net zo trots bent op hun creatie als zij zelf.

 

 

moto-lita prototype        Moto-lita origineel team      

Één van Simon’s eerste prototypes, circa 1956 Het oorspronkelijke Moto-Lita Team, 1958  

 

 

 

In een leegstaand kippenhok op een boerderij in Esher begon Simon met het ontwerp en de vervaardiging van zijn eigen stuurwielen. Zijn plan was, stuurwielen op race-niveau voor gewone automobielen te ontwerpen en te produceren, van hout met een lederen grip. Bewapend met zijn gereedschap, zijn ideeën en zijn enthousiasme bouwde Simon zijn eerste stuurwiel, plaatste een foto-advertentie in “Autosport” en het merk Moto-Lita was geboren 

Korte tijd later kreeg Simon een belletje van zijn eerste klant, Alfred Moss, vader van Stirling Moss en Partner van ‘British Racing Partnerships’. Alfred bestelde twee stuur-wielen en bracht daardoor een productie in beweging, die tot op heden aanhoudt. 

Alfred Moss was niet de enige, die op Simon’s advertentie reageerde en de opdrachten bleven binnenstromen.

 

Simon’s Moto-Lita gemerkte stuurwielen bouwden snel een reputatie van kwaliteit op en het nieuws verspreidde zich snel tussen autoliefhebbers. Begin 1958 was Simon zo druk bezig, en de navraag na zijn product zo groot, dat hij twee vrienden in dienst nam, om hem te helpen, de opdrachten na te komen.  

En het waren niet alleen de autoliefhebbers, die notie kregen van Simon’s kwalitatief hoogwaardige, handvervaardigde stuurwielen. Begin van de 60er jaren benaderde Aston Martin hem, met de opdracht, Moto-Lita stuurwielen als standaard uitrusting voor hun bolides te vervaardigen.

Nog steeds lijkt het verbluffend, als men bedenkt, dat slechts enkele jaren, nadat Simon zijn eerste Moto-Lita stuurwiel in een schuur heeft vervaardigd, hij nu stuurwielen produceerde voor één van de meest gerenommeerde Britse autofabrikanten. 

 

Maar, zoals blijkt, was Aston Martin de eerste van een grote reeks befaamde opdracht-gevers.

Met een dusdanig indrukwekkend appel en hoog niveau aan opdrachten is het moeilijk voor te stellen dat elk geleverd stuurwiel handgemaakt was, maar elk van hen was precies dat: een handvervaardigd stuurwiel, welk toen, en nu nog, zijn weerga zoekt.  
    
Als u een Moto-Lita stuurwiel inbouwt, bouwt u niet alleen een wonderschoon, ergonomisch ontworpen stuurwiel in, welk in de beste traditie van Britse technologie vervaardigd is – u monteert een deel van levendige geschiedenis: een stuurwiel met een levende verbintenis met de erfenis en de hoogtij van de Britse motorsport.

U zult dat voelen, iedere keer als u achter het stuur gaat zitten – en dit genot is onbetaalbaar!